Line Engel Clasen
Line Engel Clasen
Psykolog og forsker,
Cand.psych.aut., Ph.d., godkendt specialist i psykoterapi med børn og unge
Line Engel Clasen har en delt stilling mellem Det Nationale Sorgcenters Viden- og Kompetencecenter og det kliniske behandlingsteam, og har et særligt fokus på koblingen mellem forskning og praksis.
Line Engel Clasen har i sit forsknings- og behandlingsarbejde fokuseret på det psykotraumatologiske felt, særligt ift. hvordan vi bedst muligt hjælper børn og unge videre i deres igangværende udvikling, når de rammes af tab, overgreb og andre livskriser. Line Engel Clasen har en bred erfaring med forskning i psykoterapi på børne- og ungeområdet. Hun har forsket i såvel forældreinddragelse, familiebehandling, brugerperspektiver, implementering som gruppeterapi. Særlige fokusområder har været børn og unge i sorg samt børn og unge udsat for seksuelle overgreb.
Publikationer
Videnskabelige artikler og publikationer
- Clasen LE, Lottrup D. Børns sorg. Månedsskr Prakt Lægegern. 2025 Feb.
- Clasen LE. Når socialiseringsarenaen bliver overgrebsscenen: Sociale konsekvenser for unge udsat for seksuelle overgreb i vennegruppen. In: Seksuelle overgreb mod børn og unge. Forskningsnetværket mod seksuelle overgreb mod børn; 2021.
- Elmose M, Clasen LE, Egede SJ, Hansen M, Strange M. Seksuelle overgreb og børn og unge med autisme. In: Seksuelle overgreb mod børn og unge. Forskningsnetværket mod seksuelle overgreb mod børn; 2021.
- Clasen LE, Bruun AB, Madsen SA. “What will my friends think?” Social consequences for victims of sexual assaults in peer groups. J Child Sex Abus. 2017;26(6):700–17. (vol./issue estimeret, hvis ikke angivet)
- Clasen LE, Rathje P, Lind B, Jansen H, Madsen SA. Gruppebehandling til ofre for seksuelle overgreb – børn og unges oplevelse og evaluering. Pædagogisk Psykologisk Tidsskr. 2017;54(5).
- Clasen LE, Jensen de López K. BookFun – There’s more to it than reading a book: Early educators’ views on benefits of an early literacy programme for children’s language development and their own professionalism. J Early Child Lit. 2016;16(4):465–87.
- Clasen LE, Jensen de López K. Practice vs. politics in Danish day-cares: How to bridge the gap? Eur Early Child Educ Res J. 2016;24(4):533–46.
- Clasen LE, Jensen de López K. Sociale læreprocesser i den pædagogiske praksis – LæseLeg: et konkret svar på Ny Nordisk Skole. Psyke & Logos. 2013;34(1):130–46.
Ph.d.-afhandling
- Clasen LE. Supporting Danish early educators’ professionalism and children’s language development: BookFun as a pathway to improving inclusion [PhD dissertation]. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag; 2014.