Line Engel Clasen

Line Engel Clasen

Psykolog og forsker,
Cand.psych.aut., Ph.d., godkendt specialist i psykoterapi med børn og unge

lec@sorgcenter.dk

Line Engel Clasen har en delt stilling mellem Det Nationale Sorgcenters Viden- og Kompetencecenter og det kliniske behandlingsteam, og har et særligt fokus på koblingen mellem forskning og praksis. 

Line Engel Clasen har i sit forsknings- og behandlingsarbejde fokuseret på det psykotraumatologiske felt, særligt ift. hvordan vi bedst muligt hjælper børn og unge videre i deres igangværende udvikling, når de rammes af tab, overgreb og andre livskriser. Line Engel Clasen har en bred erfaring med forskning i psykoterapi på børne- og ungeområdet. Hun har forsket i såvel forældreinddragelse, familiebehandling, brugerperspektiver, implementering som gruppeterapi. Særlige fokusområder har været børn og unge i sorg samt børn og unge udsat for seksuelle overgreb. 

 

Publikationer

Videnskabelige artikler og publikationer 

  1. Clasen LE, Lottrup D. Børns sorg. Månedsskr Prakt Lægegern. 2025 Feb. 
  1. Clasen LE. Når socialiseringsarenaen bliver overgrebsscenen: Sociale konsekvenser for unge udsat for seksuelle overgreb i vennegruppen. In: Seksuelle overgreb mod børn og unge. Forskningsnetværket mod seksuelle overgreb mod børn; 2021. 
  1. Elmose M, Clasen LE, Egede SJ, Hansen M, Strange M. Seksuelle overgreb og børn og unge med autisme. In: Seksuelle overgreb mod børn og unge. Forskningsnetværket mod seksuelle overgreb mod børn; 2021. 
  1. Clasen LE, Bruun AB, Madsen SA. “What will my friends think?” Social consequences for victims of sexual assaults in peer groups. J Child Sex Abus. 2017;26(6):700–17. (vol./issue estimeret, hvis ikke angivet) 
  1. Clasen LE, Rathje P, Lind B, Jansen H, Madsen SA. Gruppebehandling til ofre for seksuelle overgreb – børn og unges oplevelse og evaluering. Pædagogisk Psykologisk Tidsskr. 2017;54(5). 
  1. Clasen LE, Jensen de López K. BookFun – There’s more to it than reading a book: Early educators’ views on benefits of an early literacy programme for children’s language development and their own professionalism. J Early Child Lit. 2016;16(4):465–87. 
  1. Clasen LE, Jensen de López K. Practice vs. politics in Danish day-cares: How to bridge the gap? Eur Early Child Educ Res J. 2016;24(4):533–46. 
  1. Clasen LE, Jensen de López K. Sociale læreprocesser i den pædagogiske praksis – LæseLeg: et konkret svar på Ny Nordisk Skole. Psyke & Logos. 2013;34(1):130–46. 

 Ph.d.-afhandling 

  1. Clasen LE. Supporting Danish early educators’ professionalism and children’s language development: BookFun as a pathway to improving inclusion [PhD dissertation]. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag; 2014.